منتظر دوره های تخصصی صنایع غذایی باشید

فودانت
فودانت

فودانت پلتفرم صنایع غذایی ایران


بهترین زمان مصرف ویتامین ها

در یک سبک زندگی سالم که شامل تغذیه سالم و ورزش منظم هست بسیاری از افراد روزانه به عنوان مکمل غذایی ویتامین های گروه های مختلف رو مصرف می کنند تا کمبود های احتمالی این ریز مغذی ها رو جبران کنند . سوالی که اینجا مطرح می شود این است که بهترین زمان مصرف ویتامین ها چه زمانی هست ؟ در این پست از فودانت این سوال رو بررسی می کنیم بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید .

بهترین زمان مصرف ویتامین ها

حتما می دانید که بهترین منبع مواد معدنی و ویتامین ها مستقیما از غذا های سالم به دست می آید ؛ اما ممکن هست مقدار مورد نیاز بدن ما ، از وعده های غذایی که در طول روز مصرف می کنیم به دست نیاید به همین دلیل هست که باید به دنبال جبران کمبود ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن خود باشیم .  

مصرف ویتامین های در روز بهتر هست یا شب ؟ 

بسیاری از افراد ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را در صبح همراه وعده صبحانه مصرف می کنند . به خاطر سپردن این روتین بسیار ساده هست و خود را مقید می کنید هر روز بعد از صبحانه مکمل ویتامین های مورد نیاز خود را مصرف کنید

عده ای هم بعد از ظهر ، و با شب هنگام شام و یا بعد شام بیاد می آورند که ویتامین های خود را مصرف کنند اما واقعا بهترین زمان مصرف ویتامین ها چه زمانی هست ؟

به صورت کلی بدن است به 13 ویتامین ضروری و حداقل 15 ماده معدنی حیاتی برای حفظ سلامتی و تندرستی خودش نیاز دارد این مواد به شرح زیر هستند :

1 – ویتامین های محلول در چربی : بدن انسان ویتامین های محلول در چربی را بافت های چربی ذخیره می کند و در حضور چربی های غذایی این ویتامین ها بهتر جذب می شوند .

ویتامین A

ویتامین K

ویتامین E

ویتامین D

2 – ویتامین های محلول در آب : بدن برای کمک به جذب این ویتامین ها به آب احتیاج دارد و از آنجایی که بدن ویتامین های محلول در آب را ذخیره نمی کند هر مقدار ویتامین اضافی از این گروه از طریق ادرار از بدن خارج می شود  .

ویتامین های گروه B

-          ویتامین B1 ( تیامین )

-          ویتامین B2 ( ریبوفلاوین )

-          ویتامین B3 ( تیامین )

-          ویتامین B5 ( اسید پانتاتونیک )

-          ویتامین B6 ( پیریدوکسین )

-          ویتامین B7 ( بیوتین )

-          ویتامین B9 ( اسید فولیک )

-          ویتامین B12 ( کوبالامین )

3 – مواد معدنی ضروری

-          کلسیم

-          کلرید

-          کوبالت

-          مس

-          فلوراید

-          ید

-          آهن

-          منیزیم

-          منگنز

-          فسفر

-          پتاسیم

-          سلنیوم

-          سدیم

-          سولفور

-          روی

  آیا مصرف ویتامین ها با معده خالی اشکال دارد ؟

همانطور که ذکر شد ویتامین های محلول در چربی با توجه به اینکه برای جذب نیاز به چربی دارند در صورتی که با معده خالی مصرف شوند  باعث ناراحتی معده می شوند اما ویتامین های محلول در آب را بدون هیچ مشکلی می توان با معده خالی مصرف کرد .یکی از راه های مصرف ویتامین های مورد نیاز استفاده از مکمل های مولتی ویتامین هست . با توجه به اینکه این مکمل ها هر دو نوع ویتامین محلول در چربی و محلول در آب را دارند بهتر است این ویتامین ها پس از حداقل یک وعده غذایی مصرف شود و با معده خالی مصرف نشوند .  مکمل های مولتی ویتامین بسته به ترکیب مورد استفاده دارای دستورالعمل مصرف هستند و بهتر هست قبل از استفاده ، شیوه مصرف مطالعه شود .

آیا مصرف هر روز ویتامین ها ایراد دارد ؟

همانطور که پیشتر اشاره شد بهترین شیوه مصرف ویتامین ها و ریز مغذی ها استفاده از منابع طبیعی هست اما تحقیقات و امار در کشور آمریکا نشان می دهد بیش از 70 درصد جامعه حدود 50 درصد از ویتامین های مورد نیاز خود را در وعدع های غذایی به دست نمی اورند . استفاده از شیوه های نادرست غذایی از جمله غذای های فست فودی و فراوری شده ، میزان دسترسی شما به ویتامین های ضروری رو کاهش می دهد . بنابراین لازم هست قبل از پاسخ دادن به اینکه چه میزان و چه زمانی به سراغ مکمل های ویتامین برویم ، برنامه غذای روزانه خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم و این موارد رو رصد کنیم . و پس از آن با مراجعه به پزشک و مشاور های تغذیه بتوانیم رژیم غذایی خود را اصلاح کنیم .

 

بنابراین بهترین زمان مصرف ویتامین ها به زمان وابسته نیست و مهم نیست در چه تایمی از شبانه روز اون ها رو مصرف می کنید بلکه بیشتر به این بستگی داره که این ویتامین ها رو با چه نوع ماده غذایی مصرف می کنیم 

دیدگاه

بیشتر بخوانید

آلرژن های غذایی؛ خطرات پنهان در بشقاب غذایی شما

آلرژن های غذایی؛ خطرات پنهان در بشقاب غذایی شما

آلرژی های غذایی میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین، شناخت و درک آلرژن های غذایی و منابع بالقوه آن ها جهت تضمین ایمنی افراد اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله به بررسی نکات مهمی در زمینه آلرژن های غذایی می پردازیم.

تصویر کاربر نازنین طاهری نسب - 10 ماه قبل
اثرات استفاده از روغن های گیاهی بر سلامتی

اثرات استفاده از روغن های گیاهی بر سلامتی

گرچه روغن نباتی به‌صورت گسترده توسط سرآشپزان و آشپزهای خانگی استفاده می‌شود، بااین‌حال، درباره اینکه آیا واقعاً جزو یک رژیم غذایی سالم قرار می‌گیرد یا خیر، اطلاعات متناقضی وجود دارد. در این پست از فودانت، قصد داریم به بررسی اثرات روغن‌های نباتی به سلامتی بپردازیم.

فواید دارویی و بهداشتی زعفران

فواید دارویی و بهداشتی زعفران

زعفران، یکی از ادویه‌های قدیمی و گران‌بها در جهان است که به طور گسترده در آشپزی و درمان‌های سنتی استفاده می‌شود. خصوصیات متعدد و فواید زعفران آن را به یکی از قدرتمندترین ادویه‌های موجود تبدیل کرده است. در ادامه، برخی از این خواص و فواید دارویی و بهداشتی زعفران را بررسی خواهیم کرد.

تصویر کاربر پویا رمضانی - 1 سال قبل
ژل رویال خاص‌ترین محصول زنبور عسل

ژل رویال خاص‌ترین محصول زنبور عسل

در این مقاله به توضیح مختصر درباره‌ی ژل رویال که یکی از گران‌ترین و مهم‌ترین محصولات زنبور عسل است پرداخته شده.

تصویر کاربر کیمیا وحیدی - 1 سال قبل