منتظر دوره های تخصصی صنایع غذایی باشید

فودانت
فودانت

فودانت پلتفرم صنایع غذایی ایران


تاریخچه قهوه ، مایع تلخ شیطانی

با وجود اینکه افسانه هایی زیادی که در مورد پیدایش قهوه وجود داره اما هیچکس نمیدونه منشاء اصلی قهوه دقیقا چه زمانی و در چه منطقه ای بوده در این پست از فودانت به بررسی تاریخچه قهوه می پردازیم .

تاریخچه قهوه ، مایع تلخ شیطانی

امروزه قهوه در سرتاسر جهان کشت می شه اما با دنبال کردن شواهد باستان شناسی می تونیم به جنگل های فلات اتیوبی برسیم جایی که افسانه معروف بزهای آقای کالدی هم به اونجا بر می گرده داستان از این قرار هست که آقای کالدی پس از اینکه گله بز های خودش رو برای خوردن توت های درختی خاص ، برده بود متوجه شد بز ها آنچنان پر انرژی شدند که حتی شب هم آروم و قرار ندارن . آقای کالدی بعد از مشاهده این اتفاق ماجرا رو برای راهب صومعه محلی تعریف کرد ؛ راهب محل با استفاده از توت های انرژی زا ، نوشیدنی رو برای خودش درست کرد و متوجه شد که این نوشیدنی ساعت های طولانی راهب رو هوشیار نگه میداره . راهب این اثر اعجاب انگیز رو به سایر راهب ها و صومعه ها معرفی کرد و مطالعات روی  توت های انرژی زا آغاز شد .

گذر اخبار ماده اعجاب انگیز به شرق و شبه جزیره عربستان رسید و این تازه شروع سفر دانه های قهوه به سر تا سر جهان بود .

شروع تجارت قهوه 

شروع کشت و تجارت قهوه در شبه جزیره عربستان بود و مسیر تجاری اون در قرن 15 تا یمن رشد کرد و تا قرن 16 در ترکیه ، مصر و ایران شناخته شد .

لذت قهوه مخصوص خونه ها نبود ، بلکه بیشتر در قهوه خانه های شهر مصرف می شد ، محبوبیت قهوه خونه ها روز به روز بیشتر می شد ، مردم برای انواع فعالیت های اجتمایی به قهوه خانه ها می رفتن و در کنار نوشیدن قهوه شعر می خوندن ، گفتگو می کردن و به موسیقی های دلنواز گوش میدادن .

 هر ساله از سر تا سر جهان  با بازدید هزاران زائر از شهر مقدس مکه ، آوازه نوشیدنی عربی شروع به گسترش کرد و شناخت قهوه در سراسر جهان سرعت گرفته بود .

ورود قهوه به اروپا 

مسافران اروپایی در خاطرات سفرشون از نوشیدنی سیاه غیر معمول می گفتند به گونه ای که قهوه تا قرن 17 راه خودش رو به اروپا باز کرد بعضی از مردم به این نوشیدنی جدید با تردید یا ترس واکنش نشون می دادند و به قهوه اختراع تلخ شیطان لقب داده بودند  

وقتی در سال 1615 قهوه به ونیز رسید ، روحانیون محلی مصرف اون رو محکوم کرده بودند. ماجرای ورود قهوه به اروپا انقدر جنجال برانگیز شد که از پاپ کلمنت هشتم خواسته شد در این مورد مداخله کنه ، پاپ تصمیم داشت قبل از تصمیم گیری نوشیدنی قهوه رو امتحان کنه ، قهوه اونقدر برای پاپ رضایت بخش بود که اونو تایید کنه  

در نهایت قهوه خانه ها به سرعت در شهر های بزرگ انگلستان ، هلند اتریش ، فرانسه و آلمان احداث شدند و به محلی برای فعالیت های اجتماعی تبدیل شدند .کم کم قهوه جایگزین نوشیدنی های رایج صبحانه مردم ، یعنی شراب و آبجو شده بود کسایی که به جای الکل ، قهوه می نوشیدند روز رو با هوشیاری و انرژی بیشتری شروع می کردند و خوب جای تعجب هم نبودند کیفیت کار روزانه شون بسیار بالا رفته بود در اواسط قرن 17 بیش از 300 قهوه خانه در لندن وجود داشت که بسیاری از آن ها مشتریان همفکر ، از جمله بازارگانان ، دلالان و هنرمندان را به خود جذب می کردند .

با گسترش تقاضا برای این نوشیدنی ، رقابت شدیدی برای کشت قهوه در خارج از عربستان شکل گرفته بود . هلندی ها که در قرن 17 به نهال این گیاه دست پیدا کرده بوند در اولین تلاش خود برای کشت این گیاه در هند شکست خوردند ، اما اونا تلاش خود رو برای کشت قهوه در باتاویا ، در جزیره جاوه ( اندونزی کنونی ) ادامه دادند و در نهایت موفق به کشت قهوه شدند . تجارت هلندی ها در قهوه به خوبی پیش می رفت به گونه ای که کشت خود را در سوماترا و سلبس هم گسترش دادند . 

ورود قهوه به آمریکا 

در سال 1714 شهردار آمستردام یک گیاه جوان قهوه ، را به لویی چهاردهم پادشاه فرانسه هدیه داد و پادشاه دستور داد که این گیاه رو در باغ سلطنتی پاریس بکارند و در سال 1723 ، یک افسر نیروی دریایی جوان ، گابریل دِ کلیو ( Gabriel de Clieu ) یک نهال از گیاه پادشاه بدست آورد . با وجود یک سفر چالش برانگیز با آب هوای وحشتناک که برای نهال قهوه اصلا مناسب نبود گابریل تونست با موفقیت نهال رو به مارتینیک منتقل کند . منطقه فوق العاده برای رشد قهوه که در طی 50 سال ، از 18 میلیون درخت قهوه میزبانی کرد . نهال سازگار شده با این جزیره والد تمام درختان قهوه در کارائیب ( امریکا جنوبی و مرکزی ) بود. 

قهوه مشهور برزیلی وجود خودش رو مدیون فرانسیسکو ملو پالهتا است که توسط امپراتور برای تهیه نهال قهوه به گویان فرانسه فرستاده شده بود ؛ فرانسوی ها حاضر به اشتراک گذاری نهال با برزیلی ها نبوند اما همسر فرماندار فرانسه که مجذوب ظاهر زیبای فرانسیسکو شده بود قبل از بازگشت او دسته گل بزرگی که شامل کلی دانه های قهوه بود به اون اهدا کرد . حرکتی که باعث ایجاد یک صنعت میلیارد دلاری شده بود . 

به تدریج مسافران ، مبلغان و بازارگانان به حمل دانه های قهوه به سرزمین های جدید ادامه دادند به گونه ای که در سرتاسر جهان درختان قهوه کشت می شود . 

 

 

دیدگاه

بیشتر بخوانید

فلافل؛ غذای محبوب خاورمیانه

فلافل؛ غذای محبوب خاورمیانه

به مناسبت روز جهانی فلافل، جا دارد به تاریخ و اهمیت فرهنگی این غذای محبوب بپردازیم. این محصول نه تنها یک غذای اصلی در غذاهای خاورمیانه است، بلکه یک انتخاب محبوب برای گیاهخواران و علاقه مندان به غذا در سراسر جهان است. با ما همراه باشید تا ریشه ها، روش های تهیه و نوآوری های موجود را بررسی کنیم.

گوشت کشت شده؛ راهکاری پایدار برای تامین پروتئین

گوشت کشت شده؛ راهکاری پایدار برای تامین پروتئین

گوشت کشت شده یک فناوری نوآورانه برای تولید پایدار گوشت بدون نیاز به پرورش و کشتار حیوانات است. این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف این فناوری از جمله فرآیند تولید، مزایای زیست محیطی، ایمنی و ارزش غذایی، وضعیت فعلی و چشم انداز آینده آن می‌پردازد. علاوه بر این، چالش‌های پیش روی تجاری‌سازی گسترده گوشت کشت داده شده و نقش آن در حفظ تنوع زیستی و جلوگیری از انقراض گونه‌ها را بررسی می‌کند.

تصویر کاربر پویا رمضانی - 3 ماه قبل
دروغ های صنایع غذایی بخش دوم

دروغ های صنایع غذایی بخش دوم

اشاره کردیم که صنعت غذا به عنوان یک صنایع حیاتی اقتصاد هر کشور محصوب می شود و برای چرخیدن چرخ این صنعت در فرایند های بازاریابی ، از ناآگاهی مصرف کننده به عنوان یک اهرم در جهت شعار های تبلیغاتی که اصولا درست نیستند سو استفاده می شود . در پست قبل با عنوان ( دروغ های صنایع غذایی – بخش اول ) چند مورد را بررسی کردیم در این پست چند مورد دیگر را بررسی می کنیم با ما همراه باشید .

تصویر کاربر امین متینی - 10 ماه قبل
دروغ های صنایع غذایی بخش اول

دروغ های صنایع غذایی بخش اول

صنایع غذایی از جمله بخش‌های حیاتی اقتصاد هر کشوری به شمار می‌روند. اما متأسفانه، در این صنعت نیز گاهی اوقات دروغ‌های بزرگی برای جلب توجه مصرف‌کنندگان به کار گرفته می‌شوند. در این پست از فودانت به 3 دروغ ، که تولید کنندگان در صنعت غذا برای بازاریابی بیشتر از آن استفاده می کنند خواهیم پرداخت .

تصویر کاربر امین متینی - 10 ماه قبل