منتظر دوره های تخصصی صنایع غذایی باشید

فودانت
فودانت

فودانت پلتفرم صنایع غذایی ایران


معرفی گرایش های ارشد علوم و صنایع غذایی

در این نوشتار سعی بر آن داریم که به معرفی گرایش های ارشد رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی بپردازیم. در فودانت با ما همراه باشید ...

معرفی گرایش های ارشد علوم و صنایع غذایی

رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی

 

یکی از نیاز های اساسی بشر، همواره تامین غذا بوده و هست. لذا در کشوری که بیش از 80 میلیون جمعیت دارد، تامین مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل امروزه صنعت غذا، از صنایع  مهم جهان محسوب میشود.

تکامل علم و دانش و افزایش جمعیت از جمله عوامل پیشرفت این حوزه می باشند و این امر سبب پیدایش گرایش های ارشد صنایع غذایی شده است.

لازمه موفقیت در این رشته، علاقه به فعالیت های گروهی و پژوهش های علمی، به روز بودن، علاقه مند بودن به دروسی مانند زیست شناسی و شیمی، داشتن هوش ریاضی، مهارت های گفتاری، مهارت کافی در زبان انگلیسی، شناخت ابزار های آزمایشگاهی و توانایی کار با آن ها، تسلط به برخی از نرم افزار های لازم، دقیق بودن و همچنین داشتن توانایی جسمی بالا میباشد.

یک مهندس صنایع غذایی در زمینه هایی مانند بسته بندی و فراوری مواد غذایی، کنترل کیفیت محصول مطابق با استاندارد ها، طراحی و بهینه سازی خطوط تولید، مدیریت تولید کارخانجات صنایع غذایی، نظارت بر همه مراحل تولید از تهیه مواد اولیه تا بسته بندی و توزیع محصول، کار در آزمایشگاه ها، طراحی دستگاه ها و ماشین آلات، تحقیق جهت بهبود کیفیت مواد غذایی، نوآوری و تولید محصول جدید و سالم و همچنین ارائه مشاوره علمی به واحد های تولیدی میتواند مشغول به کار شود. و به طور کلی میتوان گفت همه این فعالیت ها در نهایت به تولید محصولی سالم و با کیفیت ختم میشود.

 مهندس صنایع غذایی می تواند با استفاده از سرمایه بالا و یا شراکت با افرادی، واحد تولیدی خصوصی راه اندازی کند و حتی می تواند برند محصول خود را ثبت کند.

اگر با رشته صنایع غذایی آشنایی ندارید می توانید پست زیر را مطالعه کنید 
معرفی رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی 

 

معرفی گرایش ها:

 

به طور کلی مهندسی علوم و صنایع غذایی 4 گرایش دارد:

 

1)گرایش شیمی مواد غذایی

2) گرایش مهندسی صنایع غذایی

3)گرایش زیست فناوری ( میکروبیولوژی مواد غذایی)

4) گرایش فناوری مواد غذایی ( تکنولوژی مواد غذایی)

 

گرایش شیمی مواد غذایی

 

همان طور که از نام این گرایش پیداست، دروسی که بر پایه شیمی هستند نقش اصلی را در این گرایش دارند و بنابراین افرادی که علاقه و استعداد بیشتری نسبت به یادگیری این دروس دارند، این گرایش به آن ها پیشنهاد میشود. در این رشته به تحقیقات بنیادی در رابطه با شیمی و ساختار مواد غذایی، فرایند های تولید و بسته بندی پرداخته میشود و همچنین فعالیت در آزمایشگاه ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار هست.

این گرایش ارتباط تنگاتنگی با گرایش تکنولوژی مواد غذایی ( فناوری مواد غذایی) دارد، که در ادامه به آن میپردازیم.

برخی از دروس این گرایش:

شیمی فیزیک1، تجزیه دستگاهی مواد غذایی، شیمی پروتئین، روش های تجزیه فیزیکی، روش های پیشرفته آماری، شیمی لیپید، روش های کروماتوگرافی، روش های طیف سنجی 

 

گرایش مهندسی صنایع غذایی

 

این گرایش اصولا متکی بر معادلات و محاسبات مرتبط میباشد و برای افرادی مناسب است که توانایی بالایی در انجام محاسبات سنگین دارند و از دقت بالایی برخوردارند.

یک مهندس صنعت غذا در این گرایش به مدل سازی فرایند های غذایی، طراحی و بهینه سازی خطوط تولید در کارخانجات میپردازد.

برخی از دروس این گرایش:

خواص مکانیکی مواد غذایی، عملیات واحد در مهندسی صنایع غذایی، مباحث خاص در مهندسی مواد غذایی، خواص بیولوژیکی محصولات کشاورزی، نانو فناوری مواد غذایی، خواص رئولوژی مواد غذایی، خواص سطحی و بین سطحی مواد غذایی، خواص انتقال جرم مواد غذایی، کاربرد روش های محاسباتی در مهندسی مواد غذایی  

 

گرایش زیست فناوری

 

نام دیگر این گرایش، میکروبیولوژی مواد غذایی نیز میباشد و از گرایش های نوین در صنعت غذا محسوب میشود. گرایش زیست فناوری مناسب برای افرادی صبور، باحوصله، با دقت و علاقه مند به دروس زیست شناسی و میکروبیولوژی میباشد.

در این گرایش از سلول های زنده به منظور تولید مواد غذایی با بو، مزه، بافت بهتر با قابلیت نگهداری بیشتر استفاده می شود و همچنین کار در آزمایشگاه های صنایع غذایی و تخصصی میکروبیولوژی در این گرایش بسیار حائز اهمیت میباشد.

برخی از دروس این گرایش:

بیولوژی مولکولی، باکتری شناسی مواد غذایی، متابولیت های میکروبی و روش های شناسایی آن ها، ایمنولوژی، ویروس شناسی، میکروبیولوژی صنعتی، فیزیولوژی میکروارگانیزم ها، میکروبیولوژی پیشرفته مواد غذایی، اکولوژی میکروبی  

 

گرایش فناوری مواد غذایی

 

گرایش فناوری مواد غذایی و یا تکنولوژی مواد غذایی، مختص افرادی است که به بحث های تکنولوژیکی، طراحی تجهیزات و ماشین آلات فراوری مواد غذایی، تحقیق جهت توسعه خطوط تولید علاقه مند هستند، میباشد.

برخی از دروس این گرایش: 

افزودنی های مواد غذایی، صنایع غلات تکمیلی، شیمی کربوهیدرات، خواص سطحی و بین سطحی مواد غذایی، مدیریت تضمین کیفیت، بسته بندی مواد غذایی تکمیلی، صنایع گوشت تکمیلی  

 

گرایش های ارشد صنایع غذایی وزارت بهداشت

 

لازم به ذکر است داوطلبان کنکور ارشد صنایع غذایی می توانند در برخی از رشته های گروه وزارت بهداشت نیز شرکت کنند:

1) بهداشت و ایمنی مواد غذایی

2) کنترل کیفی و بهداشت

3) میکروب شناسی موادغذایی

 

 

بنابراین تمامی گرایش های ارشد صنایع غذایی تقریبا از بازار کار و جذابیت یکسانی برخوردارند و در همه آن ها زمینه های پیشرفت فراوانی وجود دارد. به همین دلیل انتخاب یکی از این گرایش ها به علاقه و استعدادهای فردی شما بر میگردد.

 

باتوجه به توضیحات فوق، گرایش مورد علاقه شما چیست؟

 

دیدگاه

بیشتر بخوانید

فلافل؛ غذای محبوب خاورمیانه

فلافل؛ غذای محبوب خاورمیانه

به مناسبت روز جهانی فلافل، جا دارد به تاریخ و اهمیت فرهنگی این غذای محبوب بپردازیم. این محصول نه تنها یک غذای اصلی در غذاهای خاورمیانه است، بلکه یک انتخاب محبوب برای گیاهخواران و علاقه مندان به غذا در سراسر جهان است. با ما همراه باشید تا ریشه ها، روش های تهیه و نوآوری های موجود را بررسی کنیم.

گوشت کشت شده؛ راهکاری پایدار برای تامین پروتئین

گوشت کشت شده؛ راهکاری پایدار برای تامین پروتئین

گوشت کشت شده یک فناوری نوآورانه برای تولید پایدار گوشت بدون نیاز به پرورش و کشتار حیوانات است. این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف این فناوری از جمله فرآیند تولید، مزایای زیست محیطی، ایمنی و ارزش غذایی، وضعیت فعلی و چشم انداز آینده آن می‌پردازد. علاوه بر این، چالش‌های پیش روی تجاری‌سازی گسترده گوشت کشت داده شده و نقش آن در حفظ تنوع زیستی و جلوگیری از انقراض گونه‌ها را بررسی می‌کند.

تصویر کاربر پویا رمضانی - 1 ماه قبل
دروغ های صنایع غذایی بخش دوم

دروغ های صنایع غذایی بخش دوم

اشاره کردیم که صنعت غذا به عنوان یک صنایع حیاتی اقتصاد هر کشور محصوب می شود و برای چرخیدن چرخ این صنعت در فرایند های بازاریابی ، از ناآگاهی مصرف کننده به عنوان یک اهرم در جهت شعار های تبلیغاتی که اصولا درست نیستند سو استفاده می شود . در پست قبل با عنوان ( دروغ های صنایع غذایی – بخش اول ) چند مورد را بررسی کردیم در این پست چند مورد دیگر را بررسی می کنیم با ما همراه باشید .

تصویر کاربر امین متینی - 8 ماه قبل
دروغ های صنایع غذایی بخش اول

دروغ های صنایع غذایی بخش اول

صنایع غذایی از جمله بخش‌های حیاتی اقتصاد هر کشوری به شمار می‌روند. اما متأسفانه، در این صنعت نیز گاهی اوقات دروغ‌های بزرگی برای جلب توجه مصرف‌کنندگان به کار گرفته می‌شوند. در این پست از فودانت به 3 دروغ ، که تولید کنندگان در صنعت غذا برای بازاریابی بیشتر از آن استفاده می کنند خواهیم پرداخت .

تصویر کاربر امین متینی - 9 ماه قبل