منتظر دوره های تخصصی صنایع غذایی باشید

فودانت
فودانت

فودانت پلتفرم صنایع غذایی ایران


کاربرد های هوش مصنوعی در صنایع غذایی

تکنولوژی های بسیاری در گذشته با بهبود فرایندهای تولید و مدیریت، صنایع را به طور کلی دوباره تعریف کردند. در حال حاضر، روش های صنعتی در حال تجربه یک انقلاب صنعتی چهارم هستند، زیرا راه حل های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با شیوه های تولید موجود ترکیب می شوند. تحول دیجیتال به صنعت غذا و نوشیدنی رسیده است و فرصت های کسب و کار جدیدی را به همراه داشته و سیستم های موجود را بهینه می کند.

کاربرد های هوش مصنوعی در صنایع غذایی

کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش و مدیریت مواد غذایی

تولید مواد غذایی یکی از پیچیده‌ترین صنایع است. تولید غذا نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد. تولیدکنندگان باید بسیاری از عوامل و مواد را پیگیری کنند، تمامی انواع ماشین ها را نگهداری کنند، با بسته بندی مواد غذایی سر وکار داشته باشند و بسیاری از وظایف دیگر را انجام بدهند. حتی پس از اتمام فرآیند تولید و بسته بندی مواد غذایی، محصولات باید تحت تست کیفیت قرار بگیرند.

همانطور که می‌توانید تصور کنید، همه این فرآیندها نیاز به زمان، تلاش و کارمندان ماهر دارند. اما هوش مصنوعی می‌تواند فرآیندها را بهبود بخشد و ساده‌تر کند تا بیشتر از هر تکنولوژی دیگری هوش مصنوعی می‌تواند زمان تولید مواد غذایی را کاهش دهد، درآمد را افزایش دهد و تجربه مشتری را بهبود بخشد. بیایید ببینیم چگونه برنامه‌های هوش مصنوعی در صنعت غذایی انقلابی ایجاد می کنند.

 

1 – دسته بندی غذا ( Sorting Food )

فرآیند جداسازی و دسته بندی مواد غذایی سنتی برای انتخاب مواد خوب و بد، به صدها کارگر نیاز دارد که در یک ردیف ایستاده و به صورت دستی مواد خوب را از بد جدا می کنند. این فرایند خسته کننده است و به هر حال کارگران ماهر، برخی از مواد با کیفیت پایین را به سمت مصرف‌کنندگان ارسال می کنند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به خطا نمی‌افتند، بنابراین استفاده از آنها برای جداسازی مواد غذایی معقول به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، یک راه حل مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند با دقت سیب زمینی ها را بر اساس اندازه و وزن دسته بندی کند. این می‌تواند به راحتی سیب زمینی های مناسب برای ساخت چیپس و سیب زمینی های مناسب برای ساخت کرفت را انتخاب کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند سبزیجات را بر اساس رنگ دسته بندی کند تا کاهش ضایعات غذایی را داشته باشد. تا زمانی که نیازمندی ها و شرایط کیفی مشخصی را فراهم کنید، هوش مصنوعی مطمئن خواهد شد که تمام غذاهای پردازش شده، این نیازمندی ها را برآورده کنند.

بهترین بخش این است که هوش مصنوعی بیشتر کار را به صورت خودکار انجام می‌دهد. اتوماسیون به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که با کاهش نیروی کار دستی، پول صرفه جویی کنند. ماشین‌های غذایی مبتنی بر هوش مصنوعی دارای اسکنرهای پیشرفته پرتو ایکس، لیزر، دوربین و ربات هستند که همه با هم کیفیت غذا را تحلیل کرده و بر اساس دستورالعمل شما، آن را دسته بندی می کنند.

 

2 – مدیریت زنجیره تامین

به منظور افزایش شفافیت در مدیریت زنجیره تأمین، همواره قوانین جدیدی در زمینه ایمنی مواد غذایی معرفی می‌شود. الگوریتم‌های هوش مصنوعی از شبکه‌های عصبی برای نظارت بر حمل و نقل مواد غذایی در طول تمامی مراحل زنجیره تأمین استفاده می‌کنند. با این روش، تضمین می‌شود که مواد غذایی تمام استانداردهای ایمنی را رعایت کرده‌اند.

نقش هوش مصنوعی در صنعت غذایی به طور قابل توجهی بر تهیه پیش‌بینی‌های دقیق برای مدیریت موجودی و قیمت‌گذاری تمرکز دارد. با این روش، کسب و کارها یک قدم جلوتر از روند کنونی قرار خواهند گرفت و این امکان را خواهند داشت که ارسالی را به موقع برنامه‌ریزی کنند. این رویکرد منجر به کاهش ضایعات و هزینه‌های حمل و نقل می‌شود. بیشتر کسب و کارهای صنعت غذایی محصولات خود را به سراسر جهان ارسال می‌کنند و این باعث شده است که پیگیری ارسال‌ها با گذر زمان دشوارتر شود. با این حال، هوش مصنوعی به شرکت‌ها امکان یک نمای کلی بهتر از تمام عملیات را می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند که کسب و کارها از هر ارسالی به بهترین نحو بهره ببرند.

 

3 – تطبیق با استاندارد های ایمنی مواد غذایی

اولویت اصلی تمامی کسب و کارهای پردازش مواد غذایی، ایمنی است. تمام کارمندان و کارگرانی که مستقیماً با مواد غذایی در تماس هستند، باید لباس مناسبی بپوشند و با استانداردهای ایمنی سازگاری داشته باشند. با این حال، پیگیری صدها کارمند و اطمینان از این که همه افراد به قوانین پایبند هستند، آسان گفته شده اما اجرای آن سخت است.

دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند تمامی کارمندان را نظارت کرده و در صورت نقض قانون، به مدیران اعلام کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت مسائل ایمنی مانند عدم استفاده از تجهیزات محافظتی مناسب یا عدم رعایت قوانین را شناسایی کند. هوش مصنوعی می‌تواند به صورت بلادرنگ، تولید را نظارت کند و هشدارهای لازم را مستقیماً به کارمندان یا مدیرانشان ارسال کند.

 

4 – توسعه محصول با ارزیابی حسی تحلیلی

تولیدکنندگان مواد غذایی باید به دنبال دستورالعمل‌ها و مواد مورد استفاده جدید برای بهبود محصولات موجود باشند و دستورالعمل‌های جدیدی را پیدا کنند. به طور سنتی، نمایندگان صنعت غذایی نظرسنجی انجام داده و صدها مصرف‌کننده را مصاحبه می‌کنند تا روندها را شناسایی کرده و فرصت‌های جدید را پیدا کنند.

بطور مسلم، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی بهتر در تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌باشد و می‌توانند به طور همزمان با چندین مسیر داده کار کنند. علاوه بر این، می‌توانید داده‌ها را از گروه‌های دموگرافیک مختلف، الگوی فروش، ترجیحات طعم و غیره تحلیل کنید. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش شخصی‌سازی محصولات بر اساس ترجیحات شخصی مشتری کمک کند.

این بدان معناست که کسب و کارهای صنعت غذایی می‌توانند از هوش مصنوعی برای پیدا کردن ترکیب‌های محبوب ترین طعم و توسعه محصولات خود بر اساس آنچه پیدا می‌کنند استفاده کنند. علاوه بر این، کل فرآیند توسعه محصول به طور کلی سریعتر، قابل تحمل‌تر و کم‌ریسک‌تر می‌شود.

 

5 – تمیز کردن تجهیزات فرایند

اطمینان از اینکه تمامی تجهیزات پردازش مواد غذایی تمیز هستند، یکی دیگر از نگرانی‌های تولیدکنندگان مواد غذایی است. تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات باید قبل از ورود به تماس با مواد غذایی، دیکنتامینه و 100٪ تمیز شوند. بیرون کشیدن انسان‌ها از این معادله، به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا در سطح بالاتری از تمیزی دست یابند، زیرا تمامی فرآیندهای پردازش توسط ربات و دستگاه‌های مدیریت شده توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود.

اما اتوماسیون به معنای این نیست که محصول نهایی تمیز و ایمن برای مصرف است. با این حال، فناوری حسگر مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش ایمنی مواد غذایی کمک کند، در حالی که مصرف انرژی و آب برای تمیز کردن تجهیزات را کاهش می‌دهد.

سیستم تمیز کردن خود بهینه‌سازی شده، با استفاده از تصویربرداری فلوئورسانس اپتیکال، حسگرهای اولتراسونیک و سایر فناوری‌های پیشرفته، قادر به حذف کوچکترین ذرات غذایی از سیستم است. هوش مصنوعی تمام سیستم را برای باکتری‌ها، میکروب‌ها و ذرات غذایی که ممکن است به کیفیت مواد غذایی آسیب برسانند، نظارت می‌کند.

 

6 – رشد کیفیت مواد غذایی

کشاورزان همچنین برای بهبود عملکرد خود با بهینه‌سازی شرایط رشد از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. آن‌ها در حال حاضر از پهپادهای مدیریت شده توسط هوش مصنوعی و سیستم‌های پیشرفته نظارت بر دما، شوری، تأثیرات نور UV و غیره استفاده می‌کنند.

با دانستن اینکه کدام عوامل بر کیفیت مواد غذایی تأثیر می‌گذارند، هوش مصنوعی به ارزیابی نیازهای هر گیاه برای رشد مواد غذایی با کیفیت بالا می‌پردازد. علاوه بر این، هوش مصنوعی قادر به تشخیص بیماری‌های گیاهی، آفات، سلامتی خاک و بسیاری از عوامل دیگری است که بر کیفیت مواد غذایی تأثیر می‌گذارند.

 

جمع بندی

می‌توانیم بگوییم که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی با کاهش خطاهای انسانی و افزایش استانداردهای ایمنی، به طور کامل در حال انقلابی شدن در صنعت غذایی هستند. هوش مصنوعی همچنین دقت پردازش مواد غذایی را بهبود می‌بخشد، هدررفت را کاهش می‌دهد و منجر به کیفیت محصول بهتر می‌شود.

هوش مصنوعی بهترین راه حل برای صنعت غذایی است زیرا به تمامی روش‌های عملیاتی، از جمله حمل‌ونقل مواد غذایی و کیفیت خدمات، کمک می‌کند. این یک وضعیت پیروزی برای هر دو مشتری و صنعت است و ما انتظار داریم که هوش مصنوعی در آینده بهبود کسب و کار صنعت غذایی را تحقق دهد.

دیدگاه

بیشتر بخوانید

رویکرد پروتئومیکس برای ردیابی حشرات خوراکی در غذاهای نوظهور

رویکرد پروتئومیکس برای ردیابی حشرات خوراکی در غذاهای نوظهور

در این مقاله به بررسی استفاده از روش های پیشرفته پروتئین شناسی برای تشخیص چهار گونه حشره خوراکی در محصولات غذایی می‌پردازیم.

تصویر کاربر پویا رمضانی - 9 ماه قبل
شبکه های عصبی مصنوعی؛ انقلابی در صنعت غذا

شبکه های عصبی مصنوعی؛ انقلابی در صنعت غذا

امروزه علاقه به استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی به‌عنوان یک ابزار مدل‌سازی در صنعت غذا در حال افزایش است، زیرا آنها استفاده گسترده‌ای را در حل بسیاری از مسائل پیچیده دنیای واقعی پیدا کرده‌اند. این مقاله یک بررسی جامع از کاربردهای شبکه های عصبی مصنوعی در صنایع غذایی ارائه می دهد.

تصویر کاربر نازنین طاهری نسب - 10 ماه قبل
فودومیکس چیست؟

فودومیکس چیست؟

به طور کلی فودومیکس تحت عنوان مطالعه و به کارگیری فناوری های پیشرفته Omics با هدف بهبود سلامت. رفاه و اطمینان مصرف کنندگان تعریف میشود. در این مقاله به تفصیل فودومیکس و فناوری های Omics را بررسی می کنیم.

تصویر کاربر پویا رمضانی - 10 ماه قبل