منتظر دوره های تخصصی صنایع غذایی باشید

فودانت
فودانت

فودانت پلتفرم صنایع غذایی ایران


تفاوت بازاریابی و بازارسازی چیست ؟

بازاریابی و بازارسازی دو مفهوم کلیدی در دنیای تجارت هستند که گاهی اوقات به اشتباه با هم قاطی می‌شوند. با این حال، این دو مفهوم از هم متفاوت هستند و هر کدام نقش خاص خود را در رشد یک کسب و کار ایفا می‌کنند در این پست از فودانت با ارائه مثال در صنعت غذایی به بررسی این دو مفهوم می پردازیم .

تفاوت بازاریابی و بازارسازی چیست ؟

موضوع بازارشناسی، بحث بسیار گسترده ای هست که معمولا با مباحث بازاریابی و برندینگ نقاط مشترکی دارد زمانی که کالایی در بازار وجود دارد و ما قصد داریم کالایی مشابه آنچه قبلا بوده است را تولید کنیم برای ورود به بازار نیاز داریم به دریافت سهم از بازار که با معرفی کالا به بازار به عنوان یک کالای جدید از محصولات مشابه شروع می شود و عملا ما باید به دنبال نقاط ورود کالای تقلیدی خود به بازار باشیم به عبارت دیگر بازاریابی انجام دهیم.
اما زمانی که ما از بازارسازی صحبت می کنیم در واقع داریم در مورد ظهور یک کالای جدید که پیشتر وجود نداشت صحبت می کنیم که این مورد با توسعه بازار، و ایجاد فرهنگ های جدید در بازار همراه می شود و اصلاح Make Marketing را برای آن به کار می بریم.

چه کالایی نیاز به بازارسازی دارد؟

در واقع کالایی نیاز به بازار سازی دارد که برای اولین بار قدم به بازار مصرفی یک جامعه می گذارد . این کالا می تواند در جهان تک باشد و تا قبل از شما کسی آن را تولید نکرده باشد، می تواند در کشور های دگیر تولید شده باشد اما در بازار هدف شما تا کنون وارد نشده باشد و یا می تواند محصولی مشابه محصولات قبل در بازار باشد اما یک نقطه عملکردی و نوآورانه در آن خلق شده باشد.

یک همچین کالایی با ورود خود باعث گسترش بازار می شود و برای عرضه آن باید اقدامات بازارسازی انجام دهیم.
Make Marketing یا بازار سازی و توسعه و تدوین کالای جدید و یا New Product Development یک مبحث کاملا جدید در مباحت آموزشی بازار نسبت به مباحث بازاریابی و برندینگ است.  
مباحث مربوط به بازاریابی و برندینگ و کلا زمانی که مباحث مربوط به علم بازار در دنیا شکل گرفت و شروع به پیشرفت کرد به مرور به شکل گیری مفهوم بازارسازی رسید که این علم نیز به کشور ما نیز در سال های اخیر وارد شده است .
بازارسازی مستقیما با توسعه و تکوین یک کالای جدید همراه هست با یک مثال می توانیم تفاوت بازاریابی و بازارسازی را روشن کنیم.

برای مثال در بحث روغن ها در سال های گذشته و در طول تاریخ مصرف روغن های خوراکی را زیاد داشتیم در دهه 60 و زمان جنگ ایران و عراق شکل روغن مصرفی در جامعه ایران به شکل روغن های جامد بود و اگر آن زمان از روغن های مایع صحبت می کردیم هیچ کس رغبتی به استفاده از آن نداشت چون در اون زمان مردم هیچ شناختی نسبت به روغن مایع نداشتند و یا به عبارت دیگر فرهنگ استفاده از روغن های مایع در جامعه آن زمان وجود نداشت، اما کم کم با وجود مطالعاتی که انجام شد از سمت نهاد های سلامت نتایج به این سمت رفت که روغن های جامد برای سلامتی مفید نیستند این اخبار باعث بروز انقلاب در روند تولید روغن های خوراکی شد روغن های مایع به بازار آمدند شرکت هایی که قدرت و امکانات و تجهیزات لازم رو سریعتر بدست آوردند و تولید روغن های مایع را شروع کردند و عملا نوآوری شدند برای عرضه کالا و معرفی آن به جامعه ای که پیشتر به مصرف روغن جامد عادت کرده بود رو ملزوم به بازارسازی و ایجاد فرهنگ جدید کرد این روند در مثال روغن تا به امروز به شکل زیر جلو آمده آمد و هر نوآوری به بازارسازی مخصوص خود نیاز مند شد.
نوآوری استفاده از روغن های مایع بدون پالم

نوآوری استفاده از بسته بندی های غیر شفاف

نوآوری استفاده از بسته های شفاف بدون اثر نور

نوآوری تولید روغن های مایع همراه با افزودن ویتامین ها

و ...

با هربار نوآوری در جامعه مصرف کننده ، تولید کننده نیازمند ایجاد بازارسازی بود.

محوریت نوآوری در محصولات غذایی می تواند در بعد سلامتی باشد ( همانند مثال روغن ) می تواند در بعد نگهداری و Shelf Life باشد. می تواند در بهینه سازی  شیوه مصرف باشد و ...
مجدد ذکر می کنیم بازارسازی یعنی فرایند فروش و عرضه کالای جدید و یا نوآوری شده به بازار مصرفی 

 

❔ شما به عنوان تولید کننده ، چه راهکاری هایی برای نوآوری در محصولات خود دارید؟ تا به سمت بازارسازی مختص خود بروید 

و یا شما به عنوان کارشناس بازار چه راهکار هایی برای بازارسازی یک محصول نو دارید؟

✔ با مقالات فودانت در موضوع علم بازار همراه باشید. 

دیدگاه

بیشتر بخوانید

راهنمای جامع برندسازی مواد غذایی

راهنمای جامع برندسازی مواد غذایی

برای هر کسی که در زمینه مواد غذایی کار می کند ( یک گروه متشکل از تولید کنندگان غذای های فراوری شده ، خرده فروشان مواد غذایی ، رستوران داران ، وبلاگ نویسان مواد غذایی و هر کسی که در زمینه صنایع غذایی فعالیت می کند ) تفاوت های ظریف استراتژی های برندسازی مواد غذایی دقیقاً واضح نیست در این راهنما، مروری بر برندسازی مواد غذایی خواهیم داشت، و توضیح می‌دهیم که چه چیزهایی باید بدانیم تا تأثیر درستی بر مشتریان و مخاطبین داشته باشیم

تصویر کاربر امین متینی - 10 ماه قبل
چه مشکلاتی در صنایع غذایی وجود دارد؟

چه مشکلاتی در صنایع غذایی وجود دارد؟

صنعت غذایی از صنایع پربازده و حیاتی است که به طور مداوم در حال توسعه و رشد است. با این حال، همانطور که صنعت غذایی رشد می‌کند و بهبود می‌یابد، مشکلات جدیدی نیز پدیدار می‌شود. با مطالعه این مطلب، شما می‌توانید با مشکلاتی که در صنعت غذایی وجود دارند، آشنا شوید و به راهکارهایی که برای حل این مشکلات پیشنهاد شده است، دست یابید.

تصویر کاربر امین متینی - 1 سال قبل
مدارک مورد نیاز اخذ مجوز تولید قراردادی (اجاره ظرفیت خالی تولید)

مدارک مورد نیاز اخذ مجوز تولید قراردادی (اجاره ظرفیت خالی تولید)

در این مقاله به بررسی مدارک مورد نیاز اخذ مجوز تولید قراردادی صنایع غذایی میپردازیم.

تصویر کاربر پویا رمضانی - 1 سال قبل
اجاره خط تولید (تولید قراردادی)

اجاره خط تولید (تولید قراردادی)

اجاره خط تولید یا تولید قراردادی چیست و چه مزیت هایی دارد؟ برای تولید قراردادی چه مراحلی را باید طی کرد؟ در این مقاله پاسخ این سوالات را خواهید یافت.

تصویر کاربر پویا رمضانی - 1 سال قبل