منتظر دوره های تخصصی صنایع غذایی باشید

فودانت
فودانت

فودانت پلتفرم صنایع غذایی ایران


ژل رویال خاص‌ترین محصول زنبور عسل

در این مقاله به توضیح مختصر درباره‌ی ژل رویال که یکی از گران‌ترین و مهم‌ترین محصولات زنبور عسل است پرداخته شده.

ژل رویال خاص‌ترین محصول زنبور عسل

ژل رویال خاص‌ترین محصول زنبورعسل

 

 

زنبور عسل دارای غددی به نام هیپوفارنژیال است که یک جفت غده در داخل سر و پشت چشم‌های مرکب زنبور است که مسئول ساخت غذای پروتئینی به نام ژل رویال می‌باشند.

ژل رویال ماده‌ای زرد رنگ با بو و مزه‌ی تند که سرشار از پروتِئین و ویتامین می‌باشد. ژل رویال غذای ملکه و لاروهای زنبور عسل است که ملکه در کل دوران زندگی خود از این ژل تغذیه می‌کند به همین دلیل به آن شاه‌انگبین نیز گفته می‌شود. کاهش تولید ژل رویال باعث ضعیف شدن ملکه، کاهش میزان تخم گذاری ملکه و در نهایت باعث کم جمعیت شدن کلنی‌ها می‌شود.

اما دلیلی که ژل‌رویال را از بقیه‌ی محصولات زنبور عسل متمایز می‌کند، مواد تشکیل دهنده‌ی آن و خواص بینظیری که این ماده دارد.

 ماده اصلی رویال ژل پس از آب، پروتئین است. در این ژل همچنین کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب نیز وجود دارد. به طور کلی مواد مغذی موجود در ژل‌رویال شامل:

گروهی از پروتئین‌های مهم مورد نیاز بدن

دو اسید چرب مهم (شامل اسید ترانس-۱۰-هیدروکسی-۲-دکنوئیک و اسید ۱۰-هیدروکسی دکانوئیک)

ویتامین‌های گروه B : تیامین (B1)، ریبو فلاوین(B2)، نیاسین (B3)،  اسیدپانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، بیوتین(B7)، اینوزینول (B8) و اسیدفولیک (B9)

از سری خواص این ژل سلطنتی می‌توان به:

1- درمان ناباروری با تاثیر بر بهبود رشد و تکامل فولیکول های موجود در تخمدان که  میزان هرمون های موجود در تخمدان را افزایش داده.

2- برای کمک به بهبود دیابت نوع2 و همچنین بهبود زخم های پا و التهابات ایجاد شده روی پوست آنها که از عوارض جانبی دیابت است

 3-تقویت سیستم ایمنی با فعالیت‌های ضد باکتری و ضدعفونی در بدن

4-کمک به کاهش کلسترول خون

5-تقویت حافظه و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و... اشاره کرد.

درباره‌ی مقدار مصرف ژل‌رویال با توجه داشته باشید که براساس نوع و شدت بیماری میزان مصرف آن متفاوت است و باید با  هماهنگی با پزشک خود مقدار مصرف آن مشخص شود. اما به طور متوسط باید روزی 1تا2 گرم ژل مصرف شود.

درباره‌ی روش‌های مصرف آن هم می‌توان روش‌های زیر را به کار برد:

  مصرف زیر زبانی: بهترین طریقه مصرف ژل رویال استفاده از این محصول به صورت زیر زبانی می باشد. در این روش خواص محصول به صورت مستقیم وارد بدن شما می شود. برای این کار به صورت ناشتا مقداری از این ژل را در زیر زبان خود قرار میدهید تا جذب بدن شود.

ترکیب با عسل: این روش باعث افزایش مدت زمان نگهداری ژل‌رویال میشود. در این روش ژل رویال و عسل را  معمولا به نسبت یک قسمت ژل رویال در 8 قسمت عسل مخلوط میشود.

 و مصرف به صورت کپسول: بدین صورت که شما می توانید این کپسول را به صورت آماده تهیه کرده و آن را قورت دهید.

در حال حاضر اصلی ترین تولیدکنندگان ژل رویال کشورهای چین، ژاپن و تایلند می‌باشند و ایران هم در رتبه‌ی ششم قرار دارد اما از نظر کیفیت، ژل رویال ایرانی بهترین کیفیت را داراست.

 

دیدگاه

بیشتر بخوانید

آلرژن های غذایی؛ خطرات پنهان در بشقاب غذایی شما

آلرژن های غذایی؛ خطرات پنهان در بشقاب غذایی شما

آلرژی های غذایی میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین، شناخت و درک آلرژن های غذایی و منابع بالقوه آن ها جهت تضمین ایمنی افراد اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله به بررسی نکات مهمی در زمینه آلرژن های غذایی می پردازیم.

تصویر کاربر نازنین طاهری نسب - 10 ماه قبل
اثرات استفاده از روغن های گیاهی بر سلامتی

اثرات استفاده از روغن های گیاهی بر سلامتی

گرچه روغن نباتی به‌صورت گسترده توسط سرآشپزان و آشپزهای خانگی استفاده می‌شود، بااین‌حال، درباره اینکه آیا واقعاً جزو یک رژیم غذایی سالم قرار می‌گیرد یا خیر، اطلاعات متناقضی وجود دارد. در این پست از فودانت، قصد داریم به بررسی اثرات روغن‌های نباتی به سلامتی بپردازیم.

فواید دارویی و بهداشتی زعفران

فواید دارویی و بهداشتی زعفران

زعفران، یکی از ادویه‌های قدیمی و گران‌بها در جهان است که به طور گسترده در آشپزی و درمان‌های سنتی استفاده می‌شود. خصوصیات متعدد و فواید زعفران آن را به یکی از قدرتمندترین ادویه‌های موجود تبدیل کرده است. در ادامه، برخی از این خواص و فواید دارویی و بهداشتی زعفران را بررسی خواهیم کرد.

تصویر کاربر پویا رمضانی - 1 سال قبل