منتظر دوره های تخصصی صنایع غذایی باشید

فودانت
فودانت

فودانت پلتفرم صنایع غذایی ایران


آيا با كاهو ميشه ترشى پروبيوتيك درست كرد (مثل كلم ترش)؟

اينو شنيديد و ميدونيد كه كلم ترش يا ساوركرات كه يك نوع ترشي يا اصطلاحا شورِ كلم هست يك محصول پروبيوتيكي به حساب مياد! آيا ميشه با كاهو هم ترشي پروبيوتيك درست كرد؟ اين سوال يكي از مخاطبين بوده. اگه سوال شما هم هست جواب رو در اين پست بخونيد.

آيا با كاهو ميشه ترشى پروبيوتيك درست كرد (مثل كلم ترش)؟

🔴 آيا با كاهو هم ميشه محصول پروبيوتيكي درست كرد!؟

سوال شما

————-

✳️✳️ جواب: لطفا به اين نكات توجه كنيد 👇👇

١- تخمير سبزيجات با نمك نوعى تخمير لاكتيكى بحساب مياد!

مثل ساوركرات، كيمچي و تا حدودي خيارشور و … و محصول نهايي تخمير لاكتيكي هم در كنار ايمن بودنش، مفيد هم هست.

٢- مدت زمان و ميزان نمك مصرفي بستگي زيادي به نوع بافت سبزى مورد استفاده داره!  و هر دوى اين عوامل يعنى مدت تخمير و ميزان نمك مورد استفاده روى زنده مانى و تعداد باكتريهاي لاكتيكى مفيد نهايي موجود در اون سبزى تخمير شده اثر ميگذارن!!

٣- در نظر داشته باشيد كه تمام سبزيجات تخمير شده با آب نمك كاملا ايمن و مفيد هستند (جداي از ملاحظات ميزان نمك شون!)، اما اينكه محصول پروبيوتيك تلقى بشن يا نشن بستگي به تعداد و جمعيت باكتريهاى مفيد لاكتيكي باقي مونده در اونها داره!!

٤- براي مثال در كلم ترش، كيم چي، خيارشور، بنا به

- نوع بافت سبزي و سيفي اوليه،

و

-مقدار نمك و مدت تخمير شون براي اماده شدنشون،

مشخص شده كه هنوز جمعيت باكتريهاى مفيد لاكتيكي در اونها بالاست، به حدي كه اون ها رو ميشه بعنوان محصول پروبيوتيكى در نظر گرفت!

٥- ولي در مورد هر سبزي ديگه اي مثل كاهو تخمير شده با نمك اينو بدونيد كه گرچه اين محصول محصول سالمي هست و باكتريهاي لاكتيكي مفيد رو هم حتما داره، ولي اينطور نيست كه الزاااما و حتما محصول پروبيوتيكي (بدليل ملاحضات جمعيت باكتريهاي لاكتيكي مفيدش) بحساب بياد!!

 

چون وقتي بافت برگ كاهو ظريفتر و نازك تر هست پس حتما مثلا زمان تخمير كمتري هم ميخواد و همينطور شرايط تخمير متفاوت تر!  كه همه اينها روي جمعيت باكتريهاي لاكتيكى مفيد نهاييش خيلي تاثير ميذاره 👌

 

❌يادتون نره👇👇

 

محصولي پروبيوتيك تلقي ميشه كه در زمان مصرفش تعداد حداقلي از ميكروبهاي لاكتيكي مفيد پروبيوتيك رو در خودش بشكل زنده داشته باشه ☺️

 

—————————

 

❌لايو پروبيوتيك رو در ص اينستاگرام دكتر كيانمرز تماشا كنيد

 

❌ بزودي در كانال پادكست لبنيات و غذا، اپيزود غذاي پروبيوتيكي هم بارگذاري خواهد شد.

❌ اپيزود الزامات ماست پروبيوتيك و كلم شور و ساوركرات  رو هم در پادكست لبنيات و غذا بشنويد.

————

🔴 قشنگ ترين حمايت شما از اين مجموعه علمي معرفيش به دوستان و عزيزانتون هست🌱👌

————

 

دكتر نسرين مويدنيا

‍ ‍ ‍

————————-

دیدگاه

بیشتر بخوانید

نقش پست بیوتیک ها در ایمنی مواد غذایی

نقش پست بیوتیک ها در ایمنی مواد غذایی

به دنبال روش‌های نوین برای تضمین ایمنی مواد غذایی، توجه به تکنولوژی‌های جدید و کارآمد امری ضروری است. یکی از این روش‌ها، استفاده از ساختارهای سلولی و متابولیت‌های زیست‌فعال مشتق شده از پروبیوتیک‌ها، تحت عنوان "ترکیبات پست‌بیوتیک" است که می‌تواند نقش بسزایی در افزایش ایمنی مواد غذایی داشته باشد. در این پست از فودانت به بررسی پست بیوتیک ها می پردازیم

تصویر کاربر روژین محمدی - 4 ماه قبل
بررسی نقش و اهمیت بیوانفورماتیک در صنایع غذایی

بررسی نقش و اهمیت بیوانفورماتیک در صنایع غذایی

در چشم انداز همیشه در حال تحول صنعت غذا، ادغام بیوانفورماتیک به عنوان یک عامل مهم ظاهر شده است و بینش ها و کارایی های بی سابقه ای را ارائه می دهد. بیوانفورماتیک به علت کاربرد های متنوع و گسترده خود (از افزایش ایمنی مواد غذایی گرفته تا انقلابی کردن زنجیره تامین و تعیین طعم) به ابزاری ضروری تبدیل شده است. این مقاله به بررسی کاربردهای چندوجهی بیوانفورماتیک در شکل دادن به حال و آینده صنعت غذا می پردازد.

تصویر کاربر نازنین طاهری نسب - 7 ماه قبل
بررسی کاربرد Machine learning در میکروبیولوژی پیشگو

بررسی کاربرد Machine learning در میکروبیولوژی پیشگو

در سال های اخیر، همگرایی Machine learning (ML) و میکروبیولوژی، عصر جدیدی از قابلیت های پیش بینی در درک و مدیریت رفتارهای میکروبی را آغاز کرده است. این ادغام، که اغلب به عنوان میکروبیولوژی پیش‌بینی‌کننده یا پیشگو نامیده می‌شود، از قدرت محاسباتی الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای مدل‌سازی و پیش‌بینی پاسخ‌های میکروارگانیسم‌ها به شرایط محیطی استفاده می‌کند. این مقاله کاربرد ML در میکروبیولوژی پیش‌بینی کننده را بررسی می‌کند.

تصویر کاربر نازنین طاهری نسب - 7 ماه قبل
باکتریوفاژها؛ عوامل کنترل بیولوژیکی و قاتلان میکروبی

باکتریوفاژها؛ عوامل کنترل بیولوژیکی و قاتلان میکروبی

باکتریوفاژها ویروس هایی هستند که به طور خاص باکتری ها را هدف قرار داده و آن ها را آلوده می کنند. باکتریوفاژها به دلیل کاربردهای بالقوه خود در کنترل بیولوژیکی مورد توجه قرار گرفته اند. آن ها توانایی شگفت انگیزی برای هدف قرار دادن و از بین بردن پاتوژن های باکتریایی دارند که آن ها را به ابزاری امیدوارکننده در زمینه های مختلف تبدیل می کند. در این مقاله به بررسی باکتریوفاژها به عنوان عوامل کنترل بیولوژیکی و قاتلان میکروبی می پردازیم.

تصویر کاربر نازنین طاهری نسب - 8 ماه قبل