منتظر دوره های تخصصی صنایع غذایی باشید

فودانت
فودانت

فودانت پلتفرم صنایع غذایی ایران


آيا جوشاندن قوطي كنسرو براى يكبار كافيه؟

شايد اين سوال شما هم باشه كه: چرا بايد كنسرو ماهي رو بجوشانيم؟ يا چه غذاهاى كنسروي ديگه رو بايد قبل مصرف جوشوند؟ چرا در كشورهاي ديگه اين جوشاندن قبل نصرف رو انجام نميدن؟! يا بعد از جوشوندن قوطي اگه از مصرفش پشيمون بشيم آيا بايد براي مصرف دفعه بعدي اون رو دوباره بجوشونيم؟ اگه دوست داريد جواب اين سوالات رو بدرستي دريافت كنيد اين پست رو دقيق بخونيد 👌

آيا جوشاندن قوطي كنسرو براى يكبار كافيه؟

 ما براى چى كنسرو گوشت و لوبيا و يا كشك پاستوريزه رو قبل مصرف ميجوشانيم؟

🔷ج: براى غير فعال كردن سم خطرناك بوتولينوم (كه از جنس پروتئين هست و در دماى ١٠٠ درجه بمدت ١٠ دقيقه تغيير ماهيت ميده و اثر سميتش رو از دست ميده).

🔴 اين سم از كجا بوجود مياد؟

🔷 ما در اين كنسروها احتمال وجود (باقي موندن) "اسپور" يك باكترى به نام كلستريديوم بوتولينوم رو داريم! دقت كنيد كه نه خود باكتري بلكه اسپورش! (و البته اين باكتري هم بيهوازى مطلق هست)

🔹 حالا اگه اين اسپور احتمالي، شرايط دماى مناسب رو در كنسرو "دربسته" داشته باشه، تبديل به حالت باكترى فعال (حالت رويشى) ميشه و چون داخل كنسرو مواد پروتئينى با پي اچ مناسب و شرايط بدون هوا هم هست پس شروع به فعاليت مي كنه و اين سم كشنده رو توليد ميكنه!!

🔴 اگه كنسرو رو بجوشانم ولى دربش رو باز نكنم يعني از مصرفش منصرف بشم، آيا سرى بعد بايد دوباره قبل مصرف بجوشونمش؟!

🔹 البته! براى اينكه شما در بار اول جوشاندن، سم احتمالى توليد شده رو از بين برديد و ممكنه، ممكنه هنوز داخل اون كنسرو اسپورى باقي مونده باشه كه از سرى اول هنوز جوانه نزده بوده و همچنان بحالت اسپور باقي مونده بوده و در مدت زمان نگهدارئ دوم، اين فرصت جوانه زنى و تبديل به فرم فعال باكترى و توليد اون سم رو با همون داستان پيدا كرده!

پس من دوباره احتياطا قبل مصرفم اين كنسرو رو مي جوشانم كه اين سم جديد "احتمالى" توليد شده رو غير فعال كنم!

🔴 اما اگه بعد جوشوندن كنسرو دربش رو باز كرديد و مقداريش باقي موند، اونو بايد در ظرف تميز و دربدارى بريزيد و مثل ساير غذاهاى "لفت اور" باهاش رفتار كنيد يعنى خيلى زود مصرفش كنيد!

❌اينجا ديگه خطر از نوع خطرِ فساد غذايى هست نه ديگه سم بوتولينوم! چون ديگه هوا وجود داره و اون باكترى سم ساز خطرناك ديگه اصلا امكان رشد بخاطر وجود هوا نداره!!

🔴 حتما الان ميپرسيد چرا در كشورهاي ديگه كنسرو ها رو نميجوشونن!

اين بخاطر شرايط دقيق استريل كنسروشون، اطمينان از دقت اعمال در "كلد پوينت" ، قوطي و انجام صحيح فرايند قرنطينه گذاري شون هست! يعنى به زبون ساده از دقت كار فرايند شون مطمئن هستند!!

البته در ايران هم بعضي از كارخانجات كنسرو رو داريم كه با اين شرايط كار مي كنند كه نميشه اينجا اسم برد!

❌پس شما براى اطمينان "تمام" كنسروهاى ماهى و لوبيا و … و كشك پاستوريزه رو حتما بجوشانيد (معمولا روى بسته هم درج ميشه).

ويديو جوشاندن كشك پاستوريزه در يوتيوب رو تماشا كني.

دیدگاه

بیشتر بخوانید

نقش پست بیوتیک ها در ایمنی مواد غذایی

نقش پست بیوتیک ها در ایمنی مواد غذایی

به دنبال روش‌های نوین برای تضمین ایمنی مواد غذایی، توجه به تکنولوژی‌های جدید و کارآمد امری ضروری است. یکی از این روش‌ها، استفاده از ساختارهای سلولی و متابولیت‌های زیست‌فعال مشتق شده از پروبیوتیک‌ها، تحت عنوان "ترکیبات پست‌بیوتیک" است که می‌تواند نقش بسزایی در افزایش ایمنی مواد غذایی داشته باشد. در این پست از فودانت به بررسی پست بیوتیک ها می پردازیم

تصویر کاربر روژین محمدی - 4 ماه قبل
بررسی نقش و اهمیت بیوانفورماتیک در صنایع غذایی

بررسی نقش و اهمیت بیوانفورماتیک در صنایع غذایی

در چشم انداز همیشه در حال تحول صنعت غذا، ادغام بیوانفورماتیک به عنوان یک عامل مهم ظاهر شده است و بینش ها و کارایی های بی سابقه ای را ارائه می دهد. بیوانفورماتیک به علت کاربرد های متنوع و گسترده خود (از افزایش ایمنی مواد غذایی گرفته تا انقلابی کردن زنجیره تامین و تعیین طعم) به ابزاری ضروری تبدیل شده است. این مقاله به بررسی کاربردهای چندوجهی بیوانفورماتیک در شکل دادن به حال و آینده صنعت غذا می پردازد.

تصویر کاربر نازنین طاهری نسب - 7 ماه قبل
بررسی کاربرد Machine learning در میکروبیولوژی پیشگو

بررسی کاربرد Machine learning در میکروبیولوژی پیشگو

در سال های اخیر، همگرایی Machine learning (ML) و میکروبیولوژی، عصر جدیدی از قابلیت های پیش بینی در درک و مدیریت رفتارهای میکروبی را آغاز کرده است. این ادغام، که اغلب به عنوان میکروبیولوژی پیش‌بینی‌کننده یا پیشگو نامیده می‌شود، از قدرت محاسباتی الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای مدل‌سازی و پیش‌بینی پاسخ‌های میکروارگانیسم‌ها به شرایط محیطی استفاده می‌کند. این مقاله کاربرد ML در میکروبیولوژی پیش‌بینی کننده را بررسی می‌کند.

تصویر کاربر نازنین طاهری نسب - 7 ماه قبل
باکتریوفاژها؛ عوامل کنترل بیولوژیکی و قاتلان میکروبی

باکتریوفاژها؛ عوامل کنترل بیولوژیکی و قاتلان میکروبی

باکتریوفاژها ویروس هایی هستند که به طور خاص باکتری ها را هدف قرار داده و آن ها را آلوده می کنند. باکتریوفاژها به دلیل کاربردهای بالقوه خود در کنترل بیولوژیکی مورد توجه قرار گرفته اند. آن ها توانایی شگفت انگیزی برای هدف قرار دادن و از بین بردن پاتوژن های باکتریایی دارند که آن ها را به ابزاری امیدوارکننده در زمینه های مختلف تبدیل می کند. در این مقاله به بررسی باکتریوفاژها به عنوان عوامل کنترل بیولوژیکی و قاتلان میکروبی می پردازیم.

تصویر کاربر نازنین طاهری نسب - 8 ماه قبل